dissabte, 13 d’abril del 2013

Mercadona. Model de gestió


En el país campió europeu de l'atur, mig intervingut per la troica europea i amb tancaments constants d’empreses, una empresa destaca per la seva bona marxa. Mercadona va presentar uns resultats el 2012 amb un creixement de vendes d'un 7% (19.000 Milions d'euros de facturació). Els resultats nets van créixer un 7% (500 Milions), compta amb 74.000 treballadors (tots ells fixos i 4.000 de nous, creats el 2012) i va invertir 650 Milions d'euros en 60 noves botigues per tot l'Estat espanyol. Tot un exemple d'èxit empresarial en plena tempesta econòmica.

Tot i això el seu president, el carismàtic Juan Roig, tercera persona més rica d’Espanya, ha anunciat un 2013 dur, amb caigudes de beneficis. L’empresa ajorna la seva expansió internacional (prevista inicialment cap Itàlia), ja que literalment “no podem anar a conquerir un castell, quan el nostre no està prou bé”.El creixement meteòric dels últims anys de moment sembla que es moderarà o almenys es dóna un temps per a pair-lo.

Quins són els secrets d'aquesta empresa familiar valenciana que començà el 1981 amb un supermercat al poble de Tavernes Blanques i ha acabat sent tot un referent i una de les empreses més reputades d'Espanya i del món (9ª l’any 2009, segons la llista Forbes-Reputation Institute). Mercadona ja és l’empresa familiar més gran d’Espanya per davant del totpoderós i tòtem del capitalisme hispànic, El Corte Inglés.

Les claus d’aquest model d’èxit empresarial són diverses i estan basades en un model de Gestió de Qualitat Total (MCT) que té l’enfocament en crear valor per als diferents grups que intervenen en el negoci:

El Client. Oferir al CLIENT (a qui s'anomena "el jefe") preus baixos i estables. Es prescindeix de les ofertes. L'empresa ofereix el lema “Sempre Preus Baixos” (SPB). Mercadona és el més econòmic i els clients ho saben.

El Proveïdor. En relació al punt anterior, cal compensar al PROVEÏDOR per les implicacions que els preus baixos li suposa mitjançant una relació allarg termini, escurçant terminis de pagament, la transformació de la Marca Pròpia en una Marca Blanca i en ajudes per a millores productives.  Es creà la figura de l'inter-proveïdor,productor que produeix en exclusiva per a Mercadona i comercialitza a través de les marques d'aquesta. El proveïdor està vinculat i creix al ritme de Mercadona.

El Personal. Basar les relacions laborals amb els EMPLEATS en un enfocament de conciliació de la vida personal i laboral, contractació indefinida, no obertura en festius, planificació d’horaris a llarg termini,formació continuada i primes sobre objectius. El personal està altament formaten el producte que ven (dóna instruccions de prescripció al client).

Altres consideracions atenir en compte: Gestió continuada per la disminució dels costos (optimització dels costos logístics, gestió automobilística d’inventaris, transport multimodal), la supressió de la publicitat, desaparició d'ofertes, augment de la productivitat(de les més altes per empleat en el sector) i constància en la persecució delbenefici. En conclusió, una obsessió per l’excel·lència i oferir la millor qualitat al preu més baix possible.

Mercadona, un model d’èxit en l’ultra competitiu món de la gran distribució, que lluita amb les multinacionals i les guanya. Un model no exempt de polèmiques i escàndols (la xarxa n’està farcida) i molt pròxim al poder i, fins i tot, embolicat en trames fosques de finançament il·legal a partits. Veurem si és un model sostenible o és la darrera bombolla en el país de les bombolles...




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per introduir comentaris al Pecagús, cal que t'identifiquis amb NOM i COGNOMS. Gràcies.