dijous, 3 de maig del 2012

Abertis. Infraestructures que funcionen?

Ha començat una campanya contra els peatges a Catalunya, sota el lema de #novullpagar. Les xarxes socials en van plenes, persones conegudes s’hi han adherit i la cosa deu anar de debò, doncs fins i tot TV3 (una mica tard) se n’està fent ressò. La taca d’oli s’està escampant. Em sobta però, que el Govern català que està de forma insistent reclamant el pacte fiscal o el pagament dels deutes reconeguts per part del Govern central, amenaci en perseguir i multar els “infractors” de la campanya #novullpagar amb 100 euros per garantir la legalitat.
Les grans revoltes comencen així, les injustícies econòmiques i tributàries poden durar molt de temps (a Catalunya portem segles...), però no duren permanentment. Sembla que quelcom s’està movent al país...
Fins i tot els propis directius de la multinacional que s’encarrega de recaptar els peatges, Abertis i domiciliada a Catalunya, diuen ara que el model de xarxa viària espanyola és “inharmònica i desequilibrada territorialment” és a dir, injusta.

Però qui és aquesta companyia instrument del desequilibri?
ABERTIS, tot i que no és l’únic operador de peatges a Catalunya, sí que n’és el principal. És una companyia creada el 2003 i que neix de la fusió de diverses empreses concessionàries (ACESA, entre altres). Tot i que està molt diversificada geogràficament i dividida en  3 línies de negoci, el 79% dels seus ingressos prové de les Autopistes. La resta dels seus ingressos (21%) prové de les Telecomunicacions (implantació de la TDT o transmissió via satèl·lit) i de la gestió d’Aeroports (té dos aeroports en propietat, Luton i Estocolm, i en gestiona diversos a Amèrica).
Tornem a les autopistes, la citada companyia, malgrat la disminució del trànsit (la Intensitat Mitjana Diària ha baixat a Espanya un 9% el primer trimestre de 2012), manté estables la seva xifra d’ingressos (2011: 3.915 Milions d'euros). Quant a resultats; el 88% dels mateixos prové de les autopistes. L'EBITDA (o generació de flux de caixa) és de 2.454 M€ (dels quals 2.159 M€ de les autopistes). Negoci estable. Suculents resultats. L’empresa ha repartit en els darrers anys, un promig proper als 500M€ en dividends.
Però on són aquests peatges tan rendibles per a l’esmentada concessionària? Actualment Abertis gestiona directament 3.772 km, concentrats la seva majoria entre Espanya (1.730 km) i França (1.757). És el principal operador mundial en vies d’alta capacitat. Gestiona concessions a diversos països d’Europa i de Llatinoamèrica. No obstant el 48% dels ingressos totals d’Abertis es generen a Espanya. Un 38% a França.

La xarxa està totalment desequilibrada territorialment. Els peatges que gestionen a Espanya es troben concentrats en 2 eixos principals; el mediterrani (Catalunya-País Valencià) i l’eix cantàbric (Catalunya-Aragó-País Basc), més  peatges puntuals (accessos a Madrid o Sevilla-Cadis). Catalunya és el principal client d’Abertis. Els peatges són residuals a Andalusia (12,8%) o a la CA de Madrid (3,4%).
Una autopista de peatge és una concessió d’un bé públic explotada per una empresa privada o pública. Actualment, les concessions van des del 2019 al 2055 i s'ha parlat d'allargar-les.

I qui són els socis d’Abertis? Doncs, un 47% del capital social està en cotització borsària, un 27% està controlada per La Caixa i un 26% per ACS, del mediàtic Florentino Pérez. A més a més, el president és un exdirectiu del Barça i dins el consell d’administració, hi ha personatges tan famosos com Miquel Roca (exsecretari general de CDC). Totes les elits són presents en aquest lucratiu negoci. Tot queda a casa, pensareu.

Quina credibilitat pot tenir aquest Govern, que per un cantó reclama el pacte fiscal, el dret a decidir o la plena sobirania i per l’altre és connivent amb les oligarquies hispano-catalanes que drenen l’economia d’aquí i perpetuen la injustícia social? Ja tenen raó les falques de ràdio: Abertis, infraestructures que els hi funcionen!! 

1 comentari:

  1. Molt bon article Pere!

    Són els qui dominen Catalunya. El lobby "Puente aereo" (http://www.economiadigital.es/es/notices/2012/01/de_guindos_sustituye_a_duran_en_la_conferencia_del_lobby_puente_aereo_25675.php)

    Que molts representen empreses que depenen de la regulació, preus tarifaris regulats, concessions d'obres,... I els polítics deuen el seu sou a aquests personatges i els partits deuen millonades als seus bancs. Per tant, moralment els governs es poden sentir tan independentistes i rebels com vulguin, que quan hagin de topar amb qui realment mana es posaran del costat de l'amo.

    Tenim l'exemple personificat amb el President Pujol. Després de 23 anys de govern, desde el retir surt cada 15 dies enarborant l'estalada.

    El negoci de les autopistes per això és el més rendible, doncs mentre Endesa o Gas Natural facturen a 30 o 40 dies i poden tenir impagats. Abertis cobra al moment, per tan no necessita financiació i cada vegada hi han menys cabines manuals (per tant menys treballadors) i més pagaments electrònics o efectiu per màquina. Així doncs és un negoci rodó. Es tracta d'anar fent amics i pujar presidents de governs per anar a ampliant concessions i endarrerint desdoblaments de carreteres nacionals!

    ResponElimina

Per introduir comentaris al Pecagús, cal que t'identifiquis amb NOM i COGNOMS. Gràcies.