Hem passat uns anys de bonança econòmica. De molta bonança. Tanta que les paraules "Recessió" o "Crisi", foren desterrades del nostre vocabulari quotidià. Dintre d'aquestes paraules desterrades, també la sinistre "Suspensió de pagaments", després rebatejada com a "Concurs de Creditors" fou una expressió que durant molt anys va ser poc comú o simplement desconeguda per la majoria de la gent. Avui dia, però, ja tothom té assumida la crisi i els Concursos de Creditors d'empreses són el pa de cada dia en la premsa. Els jutjats mercantils col•lapsats i els administradors concursals fent hores extres, donant la extremunció a moltes empreses. Lluny, però, dels tòpics que impliquen moltes vegades les suspensions de pagaments a mala gestió, enriquiments il•legals o pràctiques sospitoses en paradisos fiscals, voldria exposar el que per mi té de positiu el Concurs de Creditors i els beneficis que això pot portar al que ha de ser l'objectiu principal d'un Concurs i és la supervivència de l'empresa. Ara bé, demanar al Jutjat Mercantil la declaració de Concurs de Creditors (la legislació estableix l'obligació que tot administrador té de demanar-la quan no es poden fer front als pagaments ordinaris durant un període determinat de temps) ha de ser l'últim recurs. Sense ànim de voler entrar en les causes de la situació d'insolvència o de falta de liquiditat que poden ser tan àmplies que s'escapen de la voluntat d'aquest article (i les qualifico d’intrínseques i extrínseques), el meu propòsit és analitzar què fer quan ja tenim el Concurs a sobre. En primer lloc, el Concurs no és la mort de l'empresa. L'empresa no està en fallida. L'empresa està en una situació temporal “d'impasse” de veure com fa front als seus deutes. Cal entendre que si l'empresa no continua, segur que no podrà fer front als seus deutes i per tant, llavors i només llavors entrarà en fallida. Amb l'entrada dels administradors concursals, que són uns notaris designats pel Jutjat per vetllar pels interessos dels creditors, l'empresa s'ha d'armar d'optimisme per fer-los veure a aquests fedataris públics que la continuïtat és possible i val la pena esmerçar-hi recursos. A partir d'aquí, cal canviar. Deia un savi que si sempre fas el mateix, mai aconseguiràs resultats diferents. A l'empresa li toca la feia de buscar solucions; reestructurar-se, retallar, canviar el model de negoci, diversificar, acomiadar, ERO's, invertir de nou, estalviar, etc. I tot això, per mi, són oportunitats. Oportunitats que els anys de bonança i el crèdit fàcil ens va fer viure a tots en un miratge de nous rics que no podia ser sostenible. En un entorn de tant de canvi, què fa el directiu? Doncs els pocs que quedin extramotivar-se. La por inicial que provocarà que moltes persones fugin de l'empresa, i la por és tan democràtica com estesa, farà que l'empresa quedi ràpidament minvada d'efectius. Progressivament la gent (legítimament) anirà desmarcant-se (tothom té dret a guanyar-se la vida!). Els que quedin, doncs s'hauran de multiplicar. Hauran d'explicar de nou el "projecte". Lògicament aquest ha de ser diferent; diferent doncs ni l'empresa és la mateixa ni l'entorn la veu igual. Caldrà canviar tot el que s'ha fet malament, o sigui feixuc i penalitzant i en canvi, s'haurà de magnificar el valors dels "actius" (els que siguin realment rendibles) al servei de la nova causa comú. Caldrà comunicar, molt i bé! L'entorn, tampoc és el mateix. Estem en una societat de cultura llatina. Tenim molt aferrat el fracàs i el sentiment de culpa. L'entorn no ajudarà. Al Telenotícies surten les empreses que tanquen, no les que s’obren o neixen cada dia. Les institucions (financeres o públiques, per exemple) no saben com tractar una empresa en Concurs. La veuen com una empresa fracassada. Però per què? Si quan les causes que poden provocar un concurs a una empresa són perfectament alienes a la gestió de la mateixa? Esperem que amb la Crisi això canviï. Està clar que un Concurs de Creditors els principals perjudicats són aquests, els Creditors. La gent a qui se li deu diners. Tot i això, el procés és molt més complex i l’empresa i els seus gestors s’han d’armar de valor i trobar forces d’on no hi són, per garantir, que al final d’una tempesta (també, les “tempestes perfectes”), sempre surti el sol.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per introduir comentaris al Pecagús, cal que t'identifiquis amb NOM i COGNOMS. Gràcies.