Per primera vegada en 15
anys, Apple Inc., la companyia de la
poma, ha anunciat un dividend pels seus accionistes de 34.500 milions d’euros. Un
“megadividend” (la xifra és superior
al pressupost de la Generalitat pel 2012). Un fet habitual en les companyies
tecnològiques i que l’Steve Jobs sempre
havia anat demorant. Una forma de premiar els seus accionistes i de repartir
els seus immensos excedents de caixa. En els últims cinc anys, la companyia ha
tingut una evolució borsària impressionant. L’acció ha passat de 90$ a prop de
600$ actualment, una revalorització de +545% (amb el crac borsari del 2008 al
mig).
Segons el rànquing anual
d’Interbrand, el valor de la marca Apple
ha passat de valdre 21.100 M$ (#17 del
món) a 33.400 M$ (#8), en tant sols un any. Els llançaments de nous productes
són esperats per milions de clients arreu del món (s’han venut 3 milions
d’Ipad-3 en tan sols 3 dies). La gent fa cues i espera l’obertura de les
botigues per ser els primers en adquirir els nous gadgets. Rècord de vendes, rècord de guanys, etc...
Quines són les claus de
l’èxit d’Apple? Una companyia que té el que tota empresa voldria: més que clients
té seguidors... i cada cop més fanàtics.
És una companyia que
innova constantment, la innovació no
és exclusiva del seu cofundador i líder visionari sinó que implica a tothom. La
innovació entesa no com un cop de geni, sinó un procés perfectament organitzat.
Una innovació metòdica, eficient i orientada a resultats.
Fugir de la lluita en
retallar costos. L’alternativa és diferenciar-se.
Els productes Apple són
molt fàcils d’utilitzar. Res és complicat. Simplicitat.
Es treballa molt l’estètica i el disseny però pensats per a l’usuari final. No
es demana l’opinió als clients sinó que se’ls observa i es detecten les seves
necessitats. Millor disseny, més
senzill, millor producte.
Són productes “equilibrats”, involucren a molts
interessats, és a dir, tota la xarxa de persones al voltant del producte (p.ex.
en el cas de l’Ipod: companyies discogràfiques, fabricants d’accessoris,
desenvolupadors d’aplicacions, i fins i tot, estudis cinematogràfics i de TV).
Integrar software i hardware.
Steve Jobs era un gran
especialista en motivar la seva
gent. Els exigia molt. Feia que ells també s’exigissin a si mateixos i al propi
Steve.
Els llançaments dels
productes són duts a termes sense errors. Els nous models són llançats a temps,
es domina la cadena de subministrament, es manté el secret i es crea una
expectació digne d’una estrella de rock o d’un esport. Logística impecable.
Apple no va inventar res. És un aglutinador de
tecnologies existents. Milloren el que existeix, moltes vegades donant-li un embolcall
diferent per fer excel·lir el producte i generar noves necessitats.
Altres valors que també transmet la persona
d’Steve Jobs i la seva marca; la tenacitat, les ganes de triomfar (la fam), el
no rendir-se mai, l’exigència màxima, aprendre dels fracassos, enamorar-se del
què fas, saber dir “no”.
El repte i la pregunta
que tothom es fa, serà Apple capaç de mantenir del nivell sense Jobs?. Apple,
exemple suprem d’empresa intel·ligent (“smart”),
sobreviurà al seu fundador? De moment seguirem aprenent i gaudint de la seva
obra. Aire fresc per la vida i els negocis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per introduir comentaris al Pecagús, cal que t'identifiquis amb NOM i COGNOMS. Gràcies.