Warren Buffett s’ha convertit en un guru, en un referent en el món de les
inversions i de la gestió empresarial. En la primera de les tres parts en què s’estructura
aquest article, vèiem com havia seleccionat els directius adients per l’empresa
adequada i havia delegat amb ells fins al punt de l’abdicació. Ara caldrà motivar-los
per obtenir-ne el màxim. En aquesta segona part, veurem quins mètodes de motivació utilitza amb els
seus directius.
Buffett s’inspirà i s’empeltà del pensament i de les tècniques de Dale Carnegie, un escriptor nord-americà que va excel·lir
en temes com l’autoajuda, el desenvolupament personal i la
superació de limitacions. Carnegie va crear un mètode propi a principis de
segle XX encara avui vigent. Es coneguda la seva frase:
"People
rarely succeed unless they have fun in what they are doing"
Els cursos de Carnegie van permetre a Buffett superar les seves pors i limitacions.
Quines són les claus de motivació de Buffett amb els seus directius o
empleats?
- Primera impressió. Procurar que el primer
contacte amb algú sigui sempre amistós així serà més fàcil aconseguir-ne bons
fruits, obtenir una bona negociació, tancar un tracte, etc. En cas contrari,
serà terriblement difícil.
- Elogi. Tothom té necessitat
de sentir-se valorat. A través de l’elogi i el reconeixement es pot assolir una
gran motivació. És clau valorar a tothom, cadascú amb les seves funcions i
transmetre-li correctament, fent-li saber que és important i necessari.
- Reputació. A tothom li agrada
tenir una bona reputació. S’apel.la a la grandesa de les persones i a la
importància de les tasques que faci cadascú.
- Crítica. Si s’abusa de la
crítica es posa a la persona en actitud defensiva, i es pot ferir l’autoestima
i l’orgull. Quan no hi ha més remei que criticar algú, cal començar sempre per
elogiar-lo. Les crítiques han de ser genèriques i subtils i no de fets o persones.
-
Cedir. A vegades per guanyar una
discussió, cal primerament cedir. Escoltar i acceptar la postura de l’altre.
Evitar la confrontació és el primer pas per guanyar. Cal passar a una
estratègia constructiva i mai destructiva.
- Satisfer a l’altre. Cal tenir empatia.
Entendre les postures d’altri tan bé com les pròpies. A vegades s’ha de deixar
de pensar en el que vull (jo) i pensar en el que vol l’altre.
- Preguntar vs. ordenar. Fomentar que els
altres arribin per si sols a la resposta o a la solució més que donar ordres o
respostes concretes. Suggerir vs. Ordenar. Es busquen líders i no pas esclaus.
- Errors. Admetre’ls ràpidament
i de forma vehement. Tothom s’equivoca i quan un directiu reconeix els propis errors
això li dóna proximitat, confiança i credibilitat.
En la tercera part, veurem algunes oportunitats i ensenyances que Buffett
ha après al cap de molts anys d’èxits.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per introduir comentaris al Pecagús, cal que t'identifiquis amb NOM i COGNOMS. Gràcies.