Què permet una empresa tèxtil americana fundada el segle XIX (Berkshire Hathaway Inc.) passar d’una previsible fallida a convertir-la en un conglomerat d’inversió i hòlding d’empreses amb més de 270.000 empleats i més de 140.000 milions de dòlars de xifra de negoci?
L’empresa actualment participa en societats tan reconegudes com Coca-Cola,
American Express, Anheuser-Busch (Budweiser), Moody’s, P&G, el banc Wells
Fargo, els supermercats Wal-Mart i Costco o the Washington Post, per citar-ne només
algunes.
El seu CEO
i principal accionista és el magnat Warren Buffett, tercer
home més ric del món, amb una fortuna estimada de 46.000 Milions de dòlars
segons la revista Forbes, i 20ª persona més influent del món segons la mateixa
publicació.
Recentment, s’ha donat a conèixer una important operació al nostre país.
Berkshire ha adquirit a CaixaBank la cartera d’assegurances de vida (enllaç).
Mesos enrere va adquirir també una petita empresa catalana del sector dels
cosmètics (enllaç).
L’anomenat “Oracle d’Omaha”, és conegut per la seva austeritat i
l’habilitat pels negocis i preveure el comportament dels mercats. Una llegenda diu
que encara viu a la mateixa casa des de l’any 1958 a la ciutat d’Omaha (Nebraska).
Altres llegendes també apunten que va tenir un Volkswagen Escarabat fins que el
seu compte corrent ja disposava de diversos milions. Es un filantrop i conegut
aportador al Partit Demòcrata dels EUA.
Però quins són els secrets de la seves inversions i de la direcció de les
empreses (management)?:
-
Escollir empreses adequades i
defugir les mediocres. És mítica la frase de Buffett “que mai inverteix en una
empresa que no entén”. Cal que l’empresa escollida disposi d’un avantatge
competitiu perdurable en el temps (sigui una marca, servei, elevats volums de
compra, etc.)
o Alhora d’analitzar els
guanys cal que aquests siguin sostinguts en una sèrie temporal prou
significativa.
o Es molt estrany que una
empresa mediocre esdevingui una gran empresa.
-
Delegar. Buffett diu “deleguem
fins al límit de l’abdicació”. La clau és delegar la feina a qui millor la
coneix. Que la facin seva, que vulguin millorar i ascendir professionalment. El
perfil seleccionat és més “líder” que no pas “esclau”. Es fomenta la direcció
per part dels empleats com si les seves empreses fossin seves. La clau és que
les persones siguin honestes, íntegres i que potenciïn l’empresa com si fos
pròpia.
-
Trobar el gerent adequat. Quines
característiques ha de tenir?
o Estimar la feina. Trobar la feina que t’agradi i que hi
posin passió. Amb això aixecar-se cada matí serà un plaer i l’èxit arribarà.
o Per vendre, cal que el
venedor cregui en el producte.
Defuig d’allò que no un mateix no compraria o utilitzaria.
o Obsessió, intentar assolir la perfecció i l’excel·lència
amb les tasques que facis.
o Honestedat, franquesa. No enganyar, “qui enganya en
públic s’enganya a si mateix en privat”.
o Obsessió pels costos. És com el “respirar” per a l’ésser humà,
reduir costos és inherent a tota empresa. Els beneficis són l’essència de
l’empresa i si cauen l’empresa mor. Ras i curt. En la saviesa popular catalana,
“es té el que s’estalvia”.
o Pensament estratègic.
Tenir present el llarg termini no
només el present immediat. Un directiu és algú que gestiona també un patrimoni
a llarg termini, no només un compte d’explotació anual. Inversor i directiu,
són rols que van extremadament lligats i que s’intercanvien.
o Pagar segons el rendiment. Si es vol tenir una
gran direcció aquesta ha de estar ben retribuïda i ser pagada segons el
rendiment i els resultats de l’empresa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per introduir comentaris al Pecagús, cal que t'identifiquis amb NOM i COGNOMS. Gràcies.