Amb una
fortuna estimada de 57.000 milions de dòlars segons la revista Forbes, la tercera persona més rica del
món és el misteriós empresari gallec, Amancio
Ortega. En el darrer any (des de
març 2012), la seva fortuna ha augmentat 19.500 milions de dòlars i se situa en
el pòdium dels més rics del planeta només per darrera de Carlos Slim (73.000
M€) i Bill Gates (67.000 M€). Ortega, fill d’un ferroviari, és propietari del
60% de les acciones d’Inditex, titular
entre altres de la marca ZARA. Curiosament, la segona persona més
rica de l’Estat espanyol, és la seva ex-dona i co-fundadora d’Inditex, Rosalia Mera, amb una fortuna estimada
de 6.100 Milions de dòlars (195ª del món) i propietària del 5% de les accions d’Inditex.
Ara dedicada a la filantropia.
INDUSTRIA DE DISEÑO TEXTIL,
SA (Inditex) gestiona les marques ZARA, Massimo Dutti, Pull and Bear, Oysho, Bershka,
Stradivarius, Uterqüe, Zara Kids. Un ampli ventall de productes per a tota mena
de públics i a més una línia d’articles per a la llar, Zara Home.
Els darrers resultats publicats són aquests:
Exercici (*)
|
2012
|
2011
|
Var.
|
Import Xifra de Negocis (M€)
|
15.946
|
13.793
|
+16%
|
Benefici Net (M€)
|
2.361
|
1.932
|
+22%
|
Nº de botigues
|
6.009
|
5.527
|
+9%
|
Empleats
|
120.314
|
109.512
|
+10%
|
Valor de l’acció (€)
|
105,50
|
63,28
|
+67%
|
(*) Exercici
fiscal d’1 de febrer a 31 de gener
Resultats molt destacats en un any de plena crisi i
on destaca la gran re-valorització borsària de la companyia.
Alguns titulars
destacats:
·
De les 6.009 botigues; a Espanya en té 1.930 i a Europa 4.466.
·
El Grup va crear 10.802 nous llocs de treball en el darrer any.
·
La inversió va pujar a 1.400 milions d’euros, on destaca especialment la
inversió en plataformes logístiques.
·
A tancament de l’exercici 2012,
Inditex tenia 6.009 botigues, 482 més que l’any anterior. Es van obrir noves botigues en 64 mercats,
entre ells en cinc nous països: Armènia, Bòsnia-Hercegovina, Equador, Geòrgia i
l’Antigua República Iugoslava de Macedònia.
·
La plataforma de venda per internet ha continuat la seva expansió, que s’estén
en 23 mercats i el 2012 es va obrir la botiga online de ZARA a Xina i el 2013 s’obrirà
la del Canadà. Durant la temporada Tardor-Hivern 2013 està previst el llançament
de la botiga online a Rússia.
Etcètera, etcètera...
ZARA va obrir
la primera botiga a La Coruña, lloc on va iniciar el grup la seva activitat i
on s’ubiquen els seus serveis centrals. Les seves botigues, ubicades sempre en
emplaçaments privilegiats, estan presents en més de 400 ciutats en els cinc
continents...
Quins són els secrets de ZARA?
ZARA ofereix roba de
moda de qualitat mitjana a un públic femení, adolescent, masculí i infantil (Zara Kids).
D'aquesta mateixa marca deriva una línia d'articles per a la llar, Zara Home.
Les seves filials ofereixen roba per a totes les edats sota les marques: Massimo Dutti,
Pull and Bear, Oysho, Bershka, Stradivarius i Uterqüe.
ZARA
ha estat descrita per Daniel Piette,
director de moda de LVMH, “com a possiblement
el minorista més innovador i devastador al món". ZARA integra
verticalment el disseny, fabricació i distribució de peces de vestir. Això és
molt diferent a la majoria de botigues de roba del món. El model tradicional
subcontracta gran part de la seva producció dels països en desenvolupament. ZARA
ha aconseguit escurçar considerablement el temps necessari per desenvolupar
nous productes i aconseguir que les botigues puguin reaccionar ràpidament a les
tendències canviants del mercat.
Amb més de 200 dissenyadors,
les últimes tendències es segueixen a les botigues, a peu de carrer i en els
constants viatges a fires internacionals. Així, ZARA dissenya, produeix dos
cops per setmana, i la distribueix a cada botiga. Les seves col·leccions són
petites i s'esgoten ràpidament, creant la sensació d'exclusivitat. Això evita
rebaixes de preus i insta als seus clients a visitar les seves botigues de
forma periòdica. La distribució es realitza en botigues pròpies, on es té cura
al màxim el aparadorisme,
el disseny interior, la música d'ambient i l'atenció.
Desenvolupem
una mica més les claus d’aquest model:
A més els caps de
les botigues informen a diari als dissenyadors sobre el què es ven i no es ven,
la informació s’utilitza per decidir quines línies de producte i colors es
mantenen o es canvien o si noves línies han de ser creades.
Quan la majoria
de minoristes treballen per “estacions”, ZARA no manté un disseny en la botiga
durant més de 4 setmanes, animant als clients a fer visites repetides. Articles
populars apareixen i desapareixen al cap d’una setmana, així creen una imatge d’escassetat.
Alguns clients saben exactament quan arriben a la botiga noves entregues i
estan esperant per recollir l’última moda.
GAMMA. Renovació
constant de l’estoc: Es renova un 40% totes les setmanes
i cada 3 dies arriben noves remeses de roba. Això implica que ZARA modifica
constantment les seves col·leccions conforme el mercat va demandant i no com la
resta de competidors, que fan una col·lecció un cop per a tota la temporada.
Es famosa la
frase, “si li agrada quelcom, compri-ho
perquè quan torni probablement ja no ho trobi”. La reducció del temps per col·locar
els articles en la botiga i els lots de roba en petites quantitats mantenen
baixos els costos de les existències. Si el disseny no es ven bé en una
setmana, es retira de les botigues i les ordres de reposició es cancel·len. El
grup té 12 centres logístics a Espanya que li permet distribuir en 24 hores a
Europa i en menys de 48 per tot el món.
PREU. Bona relació qualitat-preu
. És un dels aspectes en què ZARA més ha destacat sempre.
S’ha democratitzat i posat a l’abast la moda, tant a Espanya com als altres 70 països.
ZARA té uns productes que semblen de major qualitat a altres competidors seus
amb el mateix preu.
PROCÉS. Integració
vertical del procés: Fins la revolució de ZARA, el procés
tèxtil constava de 3 etapes: Les col·leccions es dissenyaven amb més d’1 any d’antelació;
després es fabricaven amb 3 mesos de termini i per últim, s’entregaven als distribuïdors,
que ho enviaven a les botigues un o dos cops per temporada. Això suposava tres
riscos majors: Forta acumulació d’estocs, una aposta per col·leccions que no
podien tenir èxit en el mercat (obsolescència) i uns preus poc competitius, ja
que els marges es carregaven a cada pas de la cadena.
Ortega va veure
aquests tres passos com un procés massa llarg i va voler reduir la distància
amb el consumidor. Ell va integrar, primer el disseny i la fabricació, per
després completar-ho amb la cadena de distribució i venda en botigues pròpies,
convertint al client en un punt d’informació privilegiada i no en un simple
receptor de la mercaderia. Des del disseny inicial fins l’acabat dels productes
poden passar 4 o 5 setmanes. Les modificacions dels dissenys existents es poden
fer en només dues setmanes.
BOTIGA. La botiga com
a factor estratègic. La botiga o punt de venda és un
factor clau en tota la seva estratègica. Com diu Ortega “Somos una red de
tiendas con una compañía adosada. Vivimos para que la tienda esté enfocada en
vender. Todos los demás estamos a su servicio”.
Cal invertir en
les botigues que és on va el client i es pot estar a prop d’ell, saber què
compra, què demana, què mira. Totes les botigues estan en enclavaments
estratègics, en les millors zones, i on el responsable de la botiga funciona
com un gerent de la companyia. Hi ha 6 punts bàsics:
1. Sempre una
mirada amable
2. A la caixa,
un somriure
3. El bolígraf a la mà
4. L’encarregat
és la persona que més ha d’atendre
5. Los emprovadors són un punt de venda
important
6. En tota la
botiga, paciència.
La botiga i el seu aparador és el centre publicitari. El 50% dels
productes es fabriquen a Espanya, 26% a la resta d’Europa i el 24% en països d’Àsia,
Àfrica i la resta del món.
Respecte al
futur de la companyia, segons el vicepresident i conseller delegat, Pablo Isla, "un aspecte bàsic és no perdre els senyals d'identitat que defineixen
aquesta empresa: la frescor, l'esperit emprenedor, la flexibilitat i
l'autocrítica. Per esdevenir referent cal treballar dia a dia com si fos el
primer. És veritat que tenim una base molt sòlida, però hem desenvolupat, a
més, un important pla d'inversions logístiques que permeten anticipar el
creixement de la companyia en el pròxim lustre, i seguim actualitzant dia a dia el pla ".
ZARA, l’èxit és
moda.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per introduir comentaris al Pecagús, cal que t'identifiquis amb NOM i COGNOMS. Gràcies.